top of page
Foto van schrijverCaroline Schelpe

De voor- en nadelen van de diverse standtypes

Bijgewerkt op: 14 okt.

De indeling en het ontwerp van jouw stand spelen een belangrijke rol in het succes van jouw beursdeelname. De juiste standindeling kan je helpen om meer bezoekers aan te trekken, jouw merk beter voor te stellen en jouw beursresultaten te verhogen.

Hoe kies je de beste standindeling voor optimaal beursresultaat

In deze blog bekijken we de verschillende soorten standtypes, en hoe je de beschikbare oppervlakte van jouw stand efficiënt kan gaan indelen. Optimaliseer jouw beursdeelname door goed na te denken over jouw standconcept.


De 4 vaak voorkomende standtypes


Vaak wordt gezegd dat hoe meer open zijdes jouw stand heeft, hoe beter. Door die openheid krijg je meer zichtbaarheid op de beurs, wat beter is voor de positionering van jouw merknaam en producten. Echter, élke indeling heeft zijn voor- en nadelen. Hieronder licht ik ze graag even toe:



 

1: De rijstand

= 1 open zijde
Keuze standindeling: Rijstand

Deze stand ligt tussen 2 anderen, heeft 3 wanden en 1 open zijde aan de gang. Meestal zijn dit de iets kleinere standen in m2 en komen deze in de goedkopere prijscategorie.


Hoewel de je maar 1 toegang hebt, kan je deze stand nog steeds effectief indelen om maximaal resultaat te behalen. Het voordeel van deze beursstand zit hem in het aantal aankleedbare wanden, hier moet je dus optimaal gebruik van maken.

Zorg voor aantrekkelijke visuals en een goed geplaatste beurspresentatie aan de gangzijde om de aandacht van de bezoeker te trekken. Zorg ervoor dat jouw standteam actief aan de gangzijde klaarstaat om de bezoekers te ontvangen.


2: De hoekstand

= 2 open zijdes
Keuze standindeling: Hoekstand

Een hoekstand is een van de meest gewilde standindelingen omdat deze twee open zijden heeft, wat maximale zichtbaarheid en toegang betekent.

Dit type stand biedt uitstekende mogelijkheden voor een aantrekkelijke en uitnodigende beurspresentatie.


Maak optimaal gebruik van de dubbele toegang door een opvallende en strategische plaatsing van je belangrijkste producten of diensten aan de open hoek.


Zorg ervoor dat je standontwerp uitnodigend en visueel aantrekkelijk is vanaf beide gangzijden. Gebruik hier ook verlichting en grafische elementen om de aandacht van voorbijgangers te trekken en je stand goed zichtbaar te maken.


3: De kopstand

= 3 open zijdes
Keuze standindeling: Kopstand

De kopstand valt samen met de eilandstand samen in de hogere prijscategorie. In dit type stand zal je ook rekening moeten houden met een grotere oppervlakte.


Het grote voordeel van deze standindeling is dat hij zich vaak op het einde van een gangpad bevindt, wat je dus extra zichtbaarheid biedt. De beprintbare wanden zijn echter beperkt.



Het is dus key om de visuals goed uit te werken en te positioneren op de wand. Aan de open buitenzijdes van de stand werk je met jouw productplacement, POS-materiaal en interactie met de bezoekers. de post, zodat ze betrokken blijven.


4: Het eiland

= Volledig open
Keuze standindeling: Eilandstand

Deze stand is rondom rond open en geeft de meeste zichtbaarheid en exposure. Het nadeel van deze stand is dat je geen beprintbare wanden hebt en dus origineel uit de hoek met komen met jouw visuals. Vaak wordt er centraal een berging voorzien waar je van de wanden gebruik kan maken.


Het voordeel is dat je met een eilandstand bij de grootste stands van de beurs hoort. Dat geeft wat meer prestige en versterkt jouw imago.


Deel deze stand op in verschillende belevingszones en gesprekshoeken. Wil je graag gebruik maken van deze maximale zichtbaarheid, maar is jouw budget toch iets te beperkt, overweeg dan om samen met enkele exposanten deze oppervlakte in te nemen als groepsstand.


2 gouden tips om jouw beursstand efficiënt in te delen


1: De looprichting van de bezoeker

Keuze standindeling: beursplan

Weet dat de meeste bezoekers bij het binnenkomen van de beurshal spontaan naar rechts zullen wandelen en vanaf dat punt de gangpaden blijven volgen. In de gang zelf hebben ze ook de neiging om eerder naar de rechterzijde dan naar de linkerzijde te kijken.


Je speelt hier dus best op in door je zelf even voor te stellen welke hoek en wand de bezoeker als eerste in zijn vizier zal krijgen, daar moet jouw boodschap goed zichtbaar zijn.


2: Optimaliseer het budget door 1 slimme keuze:

Bij het boeken van jouw standplaats kijk je best eens goed naar de lengte en diepte van jouw stand. Zorg ervoor dat je de meeste lengte aan het gangpad hebt en niet in de diepte van jouw beursstand. Door langere gangzijdes toont jouw stand opener en lichter én loopt de bezoeker langer langs jouw stand, wat je meer resultaat zal opleveren.


Tot slot

Met deze tips kun je jouw beursstand optimaal indelen en een krachtige indruk maken op je bezoekers. Zorg ervoor dat je je standontwerp afstemt op je doelstellingen en de beschikbare ruimte, zodat je een maximale impact kunt maken en je beursdeelname tot een succes kunt maken.


Succes met je beursvoorbereidingen!


49 weergaven0 opmerkingen

Commenti


bottom of page