top of page
Foto van schrijverCaroline Schelpe

Zo wordt jouw beursdeelname een succes!

Bijgewerkt op: 30 jun.

Een stand opzetten, je salesteam mobiliseren en klaar is kees? De meeste bedrijven gaan daar te kort door de bocht. Een succesvolle, renderende beursdeelname vereist een visie, strategie, een intensieve voorbereiding en een standteam dat er écht staat.  

Ik val meteen met de deur in huis: jouw beursdeelname valt of staat met je voorbereiding.

Wist je dat je maar beter negen maanden voor je beursdeelname al in actie schiet? Veel bedrijven en professionals wachten echter te lang en schuiven de voorbereiding op de lange baan, waardoor het dan plots lijkt alsof ze aan duizenden zaken tegelijk moeten denken. Geen wonder dat het dan wel eens fout kan lopen in de bovenkamer!


Tip #1 - Bepaal jouw doelstellingen


Een beursdeelname voorbereiden is tijdrovend en vereist zowel strategische, administratieve als logistieke planning. En net zoals bij elke strategie, is het belangrijk om de doelstellingen van je beursdeelname te bepalen. Het heeft namelijk weinig zin om te investeren in een beursdeelname als je niet weet wat je er precies mee wilt bereiken. Of je nu je naambekendheid wilt vergroten of een nieuw product wenst voor te stellen, je doelen neerpennen is gewoon een must. “Doelloos met grove hagel schieten in de hoop iets te raken” zal immers niet werken!


Tip #2 - Stel een budgettering op


Je doelen bepalen is één ding, je middelen doeltreffend investeren is de volgende stap. En aangezien deelnemen aan een beurs een aanzienlijke financiële investering inhoudt, leg je best je budget op voorhand vast om onaangename verrassingen te vermijden.


Naast je budgetten bewaken, spendeer je best ook wat tijd aan je administratieve en logistieke planning. Dien je voor je volledige team overnachtingen te regelen? Met welke standenbouwer zal je samenwerken? Hoe moet jouw stand eruitzien? Waar moeten er stroom- en nutsvoorzieningen geplaatst worden? Onderschat het aantal te nemen beslissingen niet!


Tip #3 - Plan nu al jouw opvolging in


Denk tijdens je voorbereiding al na over de opvolging. Het zou zonde zijn om geld en tijd in een beursdeelname te investeren, om daarna niets te doen met de contacten en leads die je tijdens de beursdagen hebt verzameld. Zorg dat je tijdens de beurs de mogelijkheid hebt om notities te nemen en doe nadien wat je beloofd hebt. Plan je opvolgmomenten zorgvuldig in, want het is net die stipte opvolging die de kans op een nieuwe samenwerking of klant vergroot!


Tip #4 - Laat weten dat je er zal zijn


Als je klanten en prospecten niet weten dat jij op de beurs zult zijn, dan zullen ze jou ook niet komen opzoeken. Communiceer jouw beursdeelname via elk kanaal dat je ter beschikking hebt: sociale media, telefonisch, je website…


Deel hierbij niet enkel jouw deelname aan de beurs en jouw standnummer, maar ook waarom mensen specifieke = specifiek bij jou moeten langskomen. Misschien deel je wel een leuk gadget uit of kunnen mensen bij jou iets lekkers eten of drinken.

Beloon zeker bezoekers die op voorhand een afspraak vastleggen op jouw stand. Wees origineel, want muntjes en balpennen zijn op elke stand te vinden.


Tip #5 - Geen succesvolle beurs zonder sterk standteam


Kwam jij hen ook al tegen, de standhouders die verstopt zitten achter hun computerscherm of staan te kletsen met collega’s? Je voorbereiding en je stijlvolle stand vallen in het water als je beursteam niet op scherp staat.


Zonde, want 70% van je succes hangt af van je standteam! Zij zijn van cruciaal belang in elke fase van je beursdeelname. Het is namelijk hun taak om de strategische doelstellingen om te zetten in concrete acties tijdens de beurs en daarna de leads goed op te volgen om de kans op conversie te vergroten.


Hoe je het ook draait of keert, een getraind beursteam weet meer kwalitatieve leads op te halen. Geen enkele bezoeker wordt warm van een langdradig verhaal. Integendeel, je moet de nagel op de kop slaan als exposant, want er staan kapers op de kust. Er zijn voldoende concurrenten in de buurt die met plezier jouw potentiële klant verleiden.


De boodschap is simpel: investeer in de training van je beursteam. Werk samen een interessant verhaal uit en leer hen de skills om het verhaal goed te brengen.


Een goede voorbereiding is het halve werk


Deelnemen aan een beurs is meer dan het lijkt. Om er echt rendement uit te halen, ben je dan ook beter goed voorbereid. Laat je begeleiden door Ancor, zodat je niet alles op eigen houtje hoeft uit te zoeken en je meer uit je beursdag kan halen. Even kennismaken bij een koffie?


Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Laat dan gerust hieronder jouw reactie na!

Liken, delen en sterretjes geven mag uiteraard ook...



6 weergaven0 opmerkingen

留言


bottom of page