Ik kan het niet genoeg herhalen, deelnemen aan een beurs bied je een unieke kans om jezelf en jouw bedrijf in de kijker te zetten en jullie ROI te verhogen. Ondanks de vele voordelen, zijn er helaas ook veel voorkomende frustraties bij de exposanten, veroorzaakt door kleine fouten waar je voor, tijdens en na de beurs tegenaan kan lopen.
In dit artikel bespreek ik de meest voorkomende fouten van een exposant zowel voor, tijdens als na de beurs en geef ik je advies hoe je deze foutjes kan vermijden om het meeste uit jouw beursdeelname te halen.
Een onderzoek wees uit dat slechts 30% van alle exposanten werk maakt van hun opvolging!
1: Meest voorkomende fouten voor de beurs
Gebrekkige voorbereiding en communicatie:
Een succesvolle beursdeelname begint lang voor de deuren van het evenement opengaan. Toch zien we vaak dat bedrijven worstelen met de voorbereiding, wat tot frustraties leidt. Chaos in de beursvoorbereiding is één van de grootste ergernissen. Te weinig tijd nemen om het personeel te trainen, een onsamenhangend beursstand ontwerp of onvoldoende focus op de beursstrategie kan het succes al op voorhand ondermijnen.
Â
Daarnaast is gebrekkige communicatie een valkuil. Het niet duidelijk communiceren van doelstellingen, verwachtingen en taken binnen het team zorgt voor onduidelijkheid. Iedereen moet exact weten wat hun rol is, van de standbemanning tot de marketingafdeling. Wanneer dit niet goed wordt aangepakt, resulteert dit in een onsamenhangende presentatie en gemiste kansen om leads te converteren.
De oplossing:
Stel een projectteam en een standteam samen, brief elk team goed op voorhand zodat ieder weet wat zijn rol, taak en verantwoordelijkheid is om het succes van de beursdeelname te vergroten
Ga aan de slag met onze afdeling strategie of projectbegeleiding en investeer in een gedegen voorbereiding en een strategie die aansluit bij jouw bedrijfsdoelen.
Plan zeker die In-company standtraining die ervoor zorgt dat iedereen precies weet wat er van hen verwacht wordt.
2: Meest voorkomende fouten tijdens de beurs
Gebrek aan structuur en ruimte:
Een veelgehoorde klacht tijdens de beurs is het gebrek aan structuur en duidelijkheid op de stand. Wanneer de beurs begint, en alles in volle gang is, kan het namelijk vrij hectisch worden.
Â
Een te klein of te groot standteam dat niet weet wat zijn rol, taak en verantwoordelijkheid is op de stand kan veel frustratie met zich meebrengen, die een impact kan hebben op de bezoekers.
Â
Een andere ergernis is de chaos die ontstaat door onvoldoende standruimte of een verkeerd ontworpen stand. Een goed ontworpen standconcept in functie van jouw strategie en doelen is essentieel om een vlotte bezoekersstroom te garanderen. Een rommelige of slecht geplande stand leidt vaak tot ongemakkelijke situaties, waarbij potentiële klanten weglopen omdat ze geen aandacht krijgen of zich niet op hun gemak voelen.
De oplossing:
Denk na over een ‘slimme’ standindeling: creëer een open, uitnodigende omgeving waar bezoekers zich welkom voelen. Zorg voor 1 focuspunt (= een scherm, actie, blikvanger) zodat de bezoeker niet overweldigd wordt door te veel toeters en bellen en daardoor weer doorloopt.
Duid 1 lid van het team aan als ‘parkeerwacht’ tijdens drukke momenten, die vangt bezoekers op terwijl de rest van het team in gesprek is, door ze iets aan te bieden om te drinken, een folder te geven, etc.… Tijdens kalme momenten kan de parkeerwacht dan gewoon meedraaien met de rest van het team?
3: Meest voorkomende fouten na de beurs
Gemiste follow-up en lage ROI:
Eén van de grootste frustraties na de beurs is vaak de lage ROI van beursdeelname. Veel bedrijven vergeten dat het werk na de beurs pas echt begint.
Â
Een onderzoek wees uit dat slechts 30% van alle exposanten effectief werk maakt van de opvolging van hun leads na de beurs
Â
Het niet opvolgen van leads binnen een redelijke termijn leidt helaas tot gemiste kansen. Bedrijven hebben duizenden euro’s geïnvesteerd in hun beursdeelname, maar vergeten dan de contacten die ze hebben gelegd om te zetten in daadwerkelijke deals. Jammer toch?
Â
Een andere vaak voorkomende fout is het gebrek aan inzicht in de opbrengst van de beurs. Je wéét eigenlijk niet helemaal wat de beurs nu wel of niet opgebracht heeft. Dit gebeurt wanneer je geen duidelijke doelstellingen hebt bepaald of geen strategie hebt vastgelegd om de resultaten na afloop te evalueren. Zonder concrete doelstellingen en een duidelijke strategie om deze te bereiken, is het moeilijk om te meten of je beursdeelname een succes was.
De oplossing:
Een effectieve beursdeelname stopt niet zodra de deuren sluiten. Stel een gedetailleerd plan op voor de beursvoorbereiding, maar ook voor wat er daarna moet gebeuren.
Zorg voor een debriefing meteen na de beurs, en na 6 maand waarbij je de resultaten van de beurs gaat analyseren om te zien wat er goed ging en waar verbetering mogelijk is. Zo verhoog je de kans op een succesvolle beursdeelname en een betere ROI.
Conclusie
Door goed voorbereid te zijn en te investeren in zaken zoals een standtraining voor beurzen, een uitgewerkte beursstrategie en een efficiënt systeem voor leadopvolging, vermijd je veelvoorkomende frustraties.
Een succesvolle beursdeelname vraagt om een strategische aanpak voor, tijdens en na het evenement.
Zorg ervoor dat jouw bedrijf er met kop en schouders bovenuit steekt, zodat je niet alleen zichtbaar bent op de beursvloer, maar ook het maximale rendement haalt uit je investering.
Â
Klaar om meer uit jouw beursdeelname te halen?
Klik hier om het complete aanbod te ontdekken en te zien hoe ik je kan ondersteunen voor een succesvolle beursdag! Heb je zelf ervaringen, tips of aanvullingen die andere lezers kunnen helpen? Laat gerust een reactie achter, jouw bijdrage kan van onschatbare waarde zijn!
Comments