top of page
Foto van schrijverCaroline Schelpe

Waarom op een beurs (en geen bierbak op de markt)?

Bijgewerkt op: 14 okt.

Waarom wil je deelnemen aan een beurs terwijl je zoveel andere leuke dingen kan doen? Is het wel een goed plan? Is er hoegenaamd sprake van een plan? Of ga je ervan uit dat je beursteam zijn plan wel trekt?

Even voor de duidelijkheid: met je hebben en houden de bedrijfspoort uitrijden om deel te nemen aan een beurs, zonder dat je weet wat je daar precies wil gaan doen, is een slecht plan. Dan kan je evengoed op de op de Markt op een bierbak gaan staan om je waar aan te prijzen. In het beste geval heeft je standteam op de beurs een leuke tijd maar is de kans groot dat je investering niet in verhouding staat met het resultaat.


De juiste voorbereiding


Een succesvolle beurs start daarom niet op de eerste beursdag maar maanden voordien met een brainstorm over wat je wil bereiken. Misschien is een beursdeelname immers helemaal geen relevant marketing- of communicatiemiddel voor het doel dat je voor ogen hebt. Misschien zijn de mensen die je voor ogen hebt om in je stand aan de slag te gaan helemaal niet klaar voor de job. In beide gevallen wacht je een hoge factuur maar helaas geen return on investment.


Formuleer concrete doelen


Vooraleer je het inschrijvingsformulier voor de beurs doorstuurt, heb je beter scherp voor ogen (en op papier) wat je ambitie is. Wat wil je bereiken? Wil je nieuwe klanten, leveranciers, experten leren kennen om je netwerk te vergroten? Wil je je relaties met bestaande klanten, leveranciers of experten verduurzamen? Wil je leads verzamelen bij geïnteresseerden om je commerciële doelgroepen scherper te stellen? Is het je om de merkbekendheid te doen of om een nieuw product te lanceren?


"Net zo erg als niet weten wat je op een beurs gaat doen, is achteraf niet weten of je beurs al dan niet succesvol is geweest.

Wie is je doelgroep?


Weten wie je beoogde doelgroep is, is in de eerste plaats noodzakelijk om te bepalen welke beurs relevant kan zijn. Verder zal je moeten oordelen op welke manier je standbemanning je doelgroep zal kunnen onderscheiden uit de veelheid van mensen die voorbijkomen. Niet iedereen bezoekt tenslotte een beurs met dezelfde intentie. Op basis van de antwoorden kan je marketingmiddelen ontwikkelen en je team briefen en opleiden.


Niet hoeveel mensen je aanspreekt of ‘bereikt’ is immers belangrijk maar de mate waarin je team de kostbare tijd optimaal kan benutten om kwalitatieve contacten te maken. Met dat doel kan je vooraf profielen van potentiële contacten aanmaken en voor elk van hen een aparte aanpak ontwikkelen.


Hoe wil je je succes meten?


Net zo erg als niet weten wat je op een beurs gaat doen, is achteraf niet weten of je beurs al dan niet succesvol is geweest. Stel daarom een beursplan op waarin je de doelstellingen die je hebt omschreven ook meetbaar maakt. Maak duidelijke en eenduidige afspraken hoe de doelen gemeten zullen worden en tegen welk tijdstip ze afgevinkt moeten zijn.


Los van het feit dat de doelen een extra motivatie zijn voor je standteam, is het ook de enige manier om achteraf je beursdeelname te evalueren. Voeg de sterktes en de punten die voor verbetering vatbaar zijn samen in een document en gebruik het tijdens het debriefingmoment.


Actie!


Op basis van het voorbereidende denkwerk kan je effectief aan de slag. Zorg dat je standbemanning op d-day klaar is voor het grote werk. Aan de hand van onze strategiesessies leggen we je uit hoe je dat doet.


Vragen, suggesties of opmerkingen? Laat ze gerust hieronder na!

4 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page