Deelnemen aan een beurs, het is vaak niet de meest favoriete bezigheid van bedrijven en organisaties. Het vraagt immers een aanzienlijke investering van tijd en energie. Een beursdeelname betekent ook lange, drukke dagen waarop je héél veel interessante, maar ook minder interessante mensen ontmoet. Met pijnlijke voeten en rug op het einde van de dag van dien.
Veel bedrijven denken daarnaast ook dat deelnemen aan een beurs handenvol geld kost en dat het heel veel moeite vergt om die investering terug te verdienen. Maar dat hoeft helemaal niet. Ik leg je graag uit waarom een beursdeelname het overwegen waard is!
Voordeel #1 - Jouw volledige markt vertegenwoordigd op één plaats
Klanten, prospecten, leveranciers, nieuwe medewerkers … Ze komen allemaal spontaan voorbij jouw stand gewandeld. Op een beurs bereik je mensen die je anders niet spontaan zou bereiken. En vergeet niet dat als jij niet op de beurs staat, jouw concurrent misschien wel gaat lopen met deze interessante contacten.
Voordeel #2 - Een beurs is veel effectiever dan prospectie
Bezoekers op een beurs hebben een doel: ze zijn op zoek naar informatie over een onderwerp dat aansluit bij hun professionele activiteiten of interesses. Ze staan er dus voor open om met jou als standhouder in gesprek te gaan. Op slechts enkele dagen tijd kan je je netwerk aanzienlijk en op een doeltreffende manier vergroten. Ga maar eens na hoeveel tijd het je zou kosten om al deze contacten lukraak op te bellen tijdens een koude prospectieronde.
Voordeel #3 - Bestaande relaties worden hechter
Tijdens een beurs kan je van de gelegenheid gebruikmaken om relaties met bestaande klanten, partners of leveranciers op een informele manier te verdiepen. Nodig hen op voorhand uit op de stand, bied hen iets te drinken aan en leer elkaar zo beter kennen. Jij bent gegarandeerd de eerste aan wie ze denken als ze iets nodig hebben dat jij kan aanbieden.
Voordeel #4 - Een ideaal moment om iets nieuw voor te stellen
Deelnemen aan een beurs is niet alleen interessant om nieuwe potentiële klanten aan te trekken, maar ook om jouw bedrijf en nieuwe producten of diensten in de kijker te zetten. Zo kan je bijvoorbeeld een demonstratie organiseren en je bezoekers met eigen ogen laten zien wat jij te bieden hebt. Extra voordeel: je kunt meteen peilen naar de interesse op de markt en of er eventuele verbeterpunten zijn.
Voordeel #5 - Naambekendheid tot lang na de beurs
Tijdens een beurs passeren honderden tot duizenden bezoekers de revue. Ideaal dus om jouw naambekendheid bij het publiek te vergroten. Ook al loopt niet iedereen voorbij jouw stand, jouw bedrijfsnaam wordt wel vermeld in de communicatie van de beursorganisator. Communicatie die regelmatig onder de aandacht wordt gebracht van de bezoekers, zowel voor, tijdens als na de beurs. Potentiële klanten die op het moment zelf niet beslissen, kunnen jou na de beurs eenvoudig terugvinden. De conversie hoeft dus niet per se meteen te komen.
Overtuigd?
Genoeg redenen om deel te nemen aan de beurs, dus! Uiteraard zullen er ook minder interessante bezoekers op je stand komen, zoals mensen die enkel uit zijn op gratis koffie of gadgets, maar ook die kan je er snel leren uithalen. Laat je verder begeleiden door Ancor. Ik help jou meer rendement uit je beursdeelname te halen, onder meer door samen met jou een budget en doelstellingen voorop te stellen.
Comments